zaterdag 13 juli 2013

Mand en doos

U zit er waarschijnlijk niet op te wachten, versie 73142... 
van het ondertussen bekende 'mandje krokantje' uit dit boek.
Maar desondanks wil ik toch het mijne met jullie delen, eentje voor mijn schoonmoeder.

Het knutselrubber had geen grilletjes, 
er kroop meer tijd in het kiezen van een gepast stofje. 
Het was dan ook een snel-klaar-projectje! 

Buitenkant: stof Daisy ooit gekocht op een veiling van onze naaiclub, nu nog o.a. hier te vinden 
Interne kant van het mandje: knutselrubber uit Banier
Afwerking: kamsnaps in bijpassende kleur

Wilt u het mandje nog sneller-dan-snel maken, 
dan verwijs ik u graag door naar deze versie voor inspiratie!


Het mandje krokantje was onderdeel van een groter geheel.  
Een op maat gemaakte doos (zonder deksel) die ik bekleedde met stof.
Als het van mij afhangt iets moderner dan een rieten variant.


In januari volgde ik samen met Lot een workshop bij haar.
We leerden er hoe je een doos op maat kan maken, vertrekkend van dik karton.

Andere benodigdheden die je ervoor nodig hebt zijn boekbinderslijm, 
een vouwbeentje, een liniaal, een goed snijmes, een snijmat 
en een leuk stofje naar keuze.

Totnutoe had ik thuis nog niets gedaan met de opgedane kennis, 
maar het bleef al die tijd wel in mijn achterhoofd sudderen.
Nu, een feestje bij de schoonouders en een heleboel lekkers
 om mee te nemen vormden voor mij de perfecte gelegenheid 
om er eindelijk mee aan de slag te gaan.

Ik vertrok niet van de tips die ik toen noteerde, 
maar dacht me te kunnen beroepen op mijn geheugen, maar helaas, 
als er nu 1 iets is waar ik last van heb tijdens mijn zwangerschap, 
dan is het wel vergeetachtig zijn :(

Bijgevolg maakte ik 'verkeerde' start waardoor de afwerking niet tip top in orde was, 
en de rest van de afwerking er een beetje het slachtoffer van werd, 
maar gelukkig is er met het blote oog niet veel van te zien 
en das toch het belangrijkste hé :)

Nog enkele beelden van the making of:

Bovenste foto: grootte van de doos bepalen
Foto's onder - binnenkant van de doos: grondvlak bekleed met stof, zijkanten bekleed met dikker papier


Een week later maakte ik een nieuwe doos (deze keer mét deksel) 
en deze keer werkte ik wel volgens het boekje :)
Een foto van dit doosje zal hier later nog wel eens verschijnen!

Al surfend stootte ik ooit eens op deze uitleg
zelf doe ik het op een andere manier, 
maar voor zij die zich er zelf eens durven aan wagen, 
kan het misschien een hulp zijn!


Groetjes,
flooke

4 opmerkingen:

100% Elke zei

Toch blijft het een tof mandje! En een leuke doos!

Mamadammeke zei

Mooi zenne!
Ik heb ook al zo paar kartonnageworkshops gedaan, en nu staat er een klein doosje te wachten, karton en al klaar, maar moet nog stof knippen en er eens aan beginnen ;)

els zei

ik wacht ongeduldig op onze workshop doosjes maken! :-)

flooke zei

stuur maar je vrije momenten door ;) dan plannen we er meteen een!:)